Fians Julkalender '07 Del 20 - Det vankas jul


image586Lussebullar

Ingredienser ca 35 st
  • 50 g jäst
  • 100 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 250 g Kesella lätt
  • 2 påsar saffran, 1 g
  • 1 1/2 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • ca 17 dl mjöl
Garnering:
  • russin
Pensling:
  • 1 ägg

Gör så här :
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.nser ca 35 st 50 g jäst 100 g smör 5 dl mjölk 250 g Kesella lätt 2 påsar saffran, 1 g 1 1/2 dl socker 1/2 tsk salt ca 17 dl mjöl Garnering: russin Pensling: 1 ägg Gör så här Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.



image585Knäck

Ingredienser ca 40 st
  • 2 dl socker
  • 2 dl ljus sirap
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 msk smör eller margarin
  • 3 msk hackad sötmandel

Garnering:

  • sötmandel
  • strössel
  • silverkulor
  • polkagris-smulor
  • apelsinskal


Gör så här:
1. Blanda socker, sirap och grädde i en gryta, gärna plastbelagd. Koka häftigt 15-20 min.
2. Häll lite av den heta smeten i en kopp med kallt vatten. Går smeten att forma till en rund kula är den färdig, annars får smeten koka några min till.
3. Ta grytan åt sidan och blanda i matfett och mandel.
4. Häll upp smeten i små knäckformar ställda på en plåt.
5. Doppa i valfritt pålägg och låt knäcken kallna.

Kulprov
När man kokar knäck, kola och karameller är det viktigt att smeten kokat lagom länge för att det färdiga godiset ska bli så bra som man vill. Hemligheten ligger i smetens temperatur. Beroende på hur vid gryta smeten kokas i är det alltid svårt att ange en exakt koktid, ju vidare gryta desto kortare blir koktiden.
Enklast är att mäta smeten med en hushållstermometer. Vid 120-125°C är knäck- eller kolasmeten lagom kokt, vid 140-145°C får man hårda kolor med lite seg mitt i och vid 160°C är smeten karamellfast.
Har man ingen hushållstermometer får man göra kulprov dvs doppa lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Går den att forma till en kula är knäcksmeten färdig. Går massan att bryta sönder men är lite seg är den lagom för hård kola och stelnar smeten genast och går att bryta är den karamellklar.


Eftersom jag gillar de som uppskattar min blogg så kommer Julkalendern även ge er mer än bara god läsning. Den 24 December kommer jag lotta ut 5 smycken designade av mig, för den som kommenterar i valfritt inlägg genom hela kalendern. Jag gillar inte att kalla det tävling, utan bara en bonus!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0