Hur söker jag på eBay?



Elin undrade vilka sökord jag hade när jag hittar mina saker på eBay. Tyvärr hade hon ingen mail eller bloggaddress, så jag svarar här istället då va. Det är ändå fler som har frågat tidigare, så varför inte reveal the secret.

Jag har två olika sätt att söka på, först har jag en hel del sparade säljare som jag browsar igenom regelbundet (vissa skickar nyhetsbrev också). Det är oftast från dessa shoppar som jag postar inlägg från, eftersom även bilderna är fina, och inte bara kläderna.

Det andra sättet är om jag vill ha en speciell produkt, det kan vara 80-tals pums, windbreakers, acid wash eller skinnklänningar. Dessa hittar jag genom att söka med sökord. Detta är svårare att förklara, men man får prova sig fram. Om du vill ha en speciell produkt så tänk om det är gjord av ett specifikt material/märke (detta står oftast i beskrivningen eller rubriken och det är ett bra sätt att sålla). Tänk sedan ut vilken kategori den tillhör, allt jag söker på i princip är i kategorin Clothing, shoes and accessories. Ett annat bra knep att sålla skräpet mot guldkornen, dvs. Falsk vintage mot äkta vintage; så kan man välja kategorin Vintage, gå till den underkategori som passar (tex, kläder, skor, accessoarer) och väl där kan man välja epok. Min favorit epok är ju självklart 1977-89 (Punk, New Wave, 80s).

Ett sista liten kommentar, det här är som en sport, det tar tid att bli duktig och se mönster. Men med tiden blir man bättre, övning ger färdighet. Ofta lär man sig nya ord, slang och andra saker för specifika produkter. Det är som en sorts hemlig överrenskommelse som aäljarna har tillsammans på eBay. Små kodord. Lycka till ;)

Här är mina favoritsäljare på eBay:

Le_Robo




VirginVintage




Nasty Gal Vintage




Treasure Chest

Vintage





Indie Cult Vintage




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0