Ska jag rättmätligt få kalla mig journalist?


För längesen var jag på ett anatomi möte med Katrin (så Schulman)... Tanken från min sida var att jag skulle få ett proffisionellt bollplank, mer energi och pepping. Men hon körde över mig totalt, sågade vår tidning och tyckte det var pinsamt att vi kallade oss skribenter utan att vi hade någon utbildning. Enligt henne borde man inte starta företag om man inte studerat minst 5 år typ. Sedan dess är jag likgiltig till henne och hennes utspel, hon kallade mig naiv men jag undrar vem som är naiv?

I vilket fall har jag nu dels läst företagsekonomi, och avslutar i januari mitt ettårigt länga entreprenörskap utbildning. Nu har jag fått antagningsbesked, målet är att gå Journalistik och multimedia på Södertörn. Det är en treårig utbildning på 180 poäng. Tyvärr är jag bara 100 reserv, men jag hoppas att folket hoppar av och jag kommer vara där på uppropsdagen för att kriga.

Med utblindingen får man en klassisk journalistisk utbildning med journalistiska arbetsmetoder, nyhetsvärdering, källkritik, medierätt och etik. Men inte enbart i text. Man kommer få utbildning i ny media, nya berättarformer och nya kommunikationskanaler inom stillbild, rörlig bild, ljud, video och design.

Detta skriver dem om vad utbildningen kan ge när man är klar:
Efter utbildningen är du väl förberedd för journalistisk yrkesverksamhet. Du ska kunna följa och värdera medieutvecklingen kritiskt och samtidigt ha de verktyg och färdigheter som krävs för att utveckla journalistiken. Många av programmets studenter får jobb inom press, radio, tv och på webbredaktioner, men det finns även de som arbetar med webbdesign eller som informatörer inom företag och organisationer.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0