Begravningstankar


Om en vecka ska jag på begravning. På något litet sätt så längtar jag, jag längtar tills jag kan träffa alla hans vänner, få gråta i offentligheten utan att känna mig dum. Jag längtar tills jag på nått bisarrt sätt kan vara nära hans kropp en sista gång och denna gång få ta ett ordentligt farväl. På samma sätt som jag är rädd för vad som komma skall, för vad man kanske får veta, för att jag blir så ledsen att jag spricker. Att det här verkligen är slutet.

Jag såg din dödsannons idag och då vart allt verkligt på ett helt annat sätt. Det var så vackert, den var så fin, och jag kommer spara den i min plånbok forever. Det är så sjukt jävla overkligt. Ni kan bara ana. Jag har aldrig vart på såna här tillställningar förr. Förutom släktingar och då har vi i familjen haft blomarrangemang gemensamt. Men nu är jag själv i det här, jag är ute i stora livet och ska ta reda på hur man uppför sig, vad man ska ha med sig osv.

Jag tänkte köpa en fin krukväxt till familjen, inga snittblommor. För en krukväxt kan leva längre, så som vi ville att du skulle göra. En krukväxt kan så där i fönstret eller planteras på tomten, beskådas och för alltid väcka alla fina minnen vi har av dig. Sedan, även fast det stod att man inte behövde det (familjen ville hellre att vi skänkte pengar till välgörenhet, men pågrund av dig så skänker jag nu 200 kr i månaden till Röda Korset) så jag tänker ta mig mig blommor. Alla som känner mig vet att när jag väl vill något så fläskar jag på. Jag är den som alltid ställer upp och det med råge. Om jag ska på en begravning så ska jag ta med mig blommor, och de ska också ha en betydelse:

Det blir mörkröda rosor för de betyder "Jag saknar dig så", antalet hade jag inte en tanke på tills jag fick reda på att fyra stycken blommor betyder "Jag ser upp till dig och är dig tacksam". Dessutom var han Oxe vilket betyder att stjärntecknets blomma var liljekonvalj. Jag vet inte om man kan hitta det i en blombutik men det hoppas jag. Det är även min favoritblomma så det blir nog fint att ha med i buketten. Liljekonvalj betyder även på blomspråk "Jag har älskat Dig sedan första ögonkastet", så himla vackert och sant. Kanske blir det några fler blommor när jag står där vid disken då de som jobbar med detta borde veta hur man ska göra.



Kläder hade jag redan bestämt innan detta inträffade. Jag köpte en svart klänning på H&M och varje gång jag satte på mig den inför en utekväll så stod jag i spegeln och suckade att det var en typiskt begravningsklänning. Jag hängde den i garderoben tills nästa begravning som jag trodde att jag skulle få vänta länge på. Inte en månad.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0