Jag är en jävla stockholmare


image1455

Jag här länge tänkt att skriva ett inlägg om detta. Har väl inte tänkt på hur vi nollåttor uppför oss förens Patsy kom in i mitt liv. Och det vart extra uppenbart när jag och Bella åkte till Malmö. Jag ska försöka lägga fram det fint, men antagligen kommer folk missförstå. Okej, here we go.

Jag har under hela mitt liv bott strax utanför Stockholm. Jag har sedan tidig ålder ränt runt i butiker och sprungit på alla möjliga konserter och lokalbandsspelningar över hela kollektivtrafikens nät. Det vill säga från Norrtälje till Södertälje och allt där emellan.

Det jag vill komma fram till, och det här videoinlägget av Stina-Lee gör det inte lättare. Det jag försöker säga är att, det är så himla svårt för mig att komma till insikt att det finns människor i det här landet som aldrig har varit i Stockholm. Det finns människor i det här landet som aldrig gått på en konsert på Globen. Det finns människor i det här landet som aldrig åkt tunnelbana, som aldrig stått packad under rusningstrafik. Jag kan tillexempel bestämma mig att bara hoppa i skorna och dra till Globen samma dag som det är konsert, och köpa biljetten utanför. Jag kan inte fatta att minst 7 miljoner människor i Sverige inte kan ta Stockholm för givet, att kunna åka in en vardag och bara chilla i huvudstaden. Att när man vill, bara åka in och ha access till Sveriges bästa butiker. Det finns massor med exempel på vad Stockholm har som resten av Sverige saknar. Då menar jag inte att det är något positivt med det.

Jag älskar Stockholm, det är den bästa staden i Sverige och jag kan inte förstå att man vill bo någon annan stans. Men det är inte bara bra saker med den här staden.

Det Stockholmare (inklusive jag) saknar (och som jag tycker mig finna hos de flesta själar ute i landet) är harmoni. Vi nollåttor springer runt och är så fokuserade på vårt eget liv och vår egen karriär. Om en främling pratar med oss, så blir vi liksom "vad är du för freak? vad vill du?".. Eller exemplet som jag brukar köra med och som är väldigt rolig. "Vet du hur man kommer till Slussen?", "Vad vill du? Du får min mobil, mina pengar, vad du vill!!". Vi lyssnar liksom inte på vad som sägs, vi tycker alla som pratar med främlingar antingen är utvecklingsstörda, pensionär, våldtäksman eller rånare.

Vi vill helst sitta ensamma i kollektivtrafiken, det finns specifika oskrivna regler. Om det finns lediga säten på bussen då måste dem bli upptagna innan man sätter sig bredvid någon. På tunnelbanan ska man helst hitta en egen plats (med 4 säten), men om alla är upptagna så ska man sätta sig tvärs emot. Annars är man onormal.

Jag hatar Stockholmare, vi är så jävla dryga, jag förstår varför resten av landet föraktar oss. Vi är ytliga, korkade, egotrippade, karriärshysteriska och shoppaholics hela bunten. Jag måste tyvärr erkänna att jag är exakt likadan, men jag skyller på att jag är uppväxt här och det är svårt att förändra sig.

Om jag inte koncentrerar mig på att vara annorlunda så blir jag lätt irriterad om en främling vill snacka med mig. Eller om en invandrare försöker säga nått som jag inte fattar. Eller om någon sätter sig bredvid mig på bussen.

Det som är positivt med Stockholm är dock att alla går snabbt på gatan, när jag hälsar på mormor i Helsingborg tillexempel, då går alla så jävla sakta att jag trampar dem på hälarna hela tiden. Stockholmstempo, i love it.

Syftet med att ha sagt detta vet jag inte. Kände bara för att klaga på Stockholm lite kanske.

Jag vill såklart att ingen ska ta illa upp av detta inlägg. Jag delar bara med mig av mina tankar, för en gångsskull. Sedan finns det massor med människor som älskar skogen, havet, slätter, berg, ja alla andra saker som är så fint med Sverige. Vi alla är olika. Och det här är mina tankar. Dela gärna med dig av dina.
Kommentarer
R

fast det där är ju inte helt sant. visst är många stockholmare väldigt "privata" men det är ju rätt grundläggande beteendevetenskap, precis som ohjälpsamhet när någon ramlat eller ligger däckad någonstans. att vi däremot skulle vara shopaholics hela bunten, vara sjukligt karriärinriktade och ytliga är ju rätt osant. det finns de människorna, och ja, beteendet gynnas ju av huvudstans tempo, men många vill faktiskt bara leva ett vanligt liv i lugn och ro med de bekvämligheter som finns i en storstad; banker, barer, caféer, stora mataffärer, små klädesbutiker osv.
jag är uppväxt i stockholm, och jag är inte något av det där, utom kanske dryg, vilket egentligen mer är ett uttryck för en viss människofobi.

fast det är klart, jag skrattar åt lantisar.

2008-03-07 @ 10:43:45
URL: http://flashlights.blogg.se
Fian

Självklart är det alltid en fråga om vart man drar gränsen. Det finns aldrig en grupp människor som tycker/gör samma saker. Alla är olika. Som du säger så är det tempot som troligtvis orsakar vår hets kring allting.

Jag bor dock i Stockholms skärgård och märker därmed en slight skillnad. När badjävlarna kommer hit på sommaren så märker man vem som är nollåtta och vem som är skärgårdsbo. Därför säger jag att nollåttor är karriärsinriktade shopaholics.

För att ta ett exempel; Det är bara sommargäster som reklamerar en trasig leksak som har kostat 19,50:- tillexempel. Det är inte sällan de kräver en ursäkt för att den gått sönder heller. Som om det vore jag som suttit och tillverkat den själv.

2008-03-07 @ 11:43:34
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
Lina

Skönt att man inte bor i stockholm känns det som :P Jag träffade en kille på krogen här i linköping en gång som var helt förundrad över alla tjejer och drack öl och inte hade korta kjolar på sig. Han tyckte det var väldig skillnad tydligen. Nu vet jag iof inte vart i stockholm han bodde.
En sak som jag funderat på är, hur svårt är det att få jobb i stockholm? För här känns det nästintill omöjligt, för att städa måste man ha dokumenterad erfarenhet, och för att jobba i butik eller som servitris på resturang månste man har flera års erfarenhet för att ha en chans. Tänkte om det är skillnad i stockholm, du och dina kompisar verkar ju ha jobb, eller?

2008-03-07 @ 17:48:51
URL: http://linsenblogg.blogspot.com/
Fian

Fast öl har ju varit jätteinne på stureplan de senaste året så han kan inte ha varit från stockholm. Utanför stureplan så dricker alla öl, söderkisar och rockers.. vad dricker man annars? drinkar ja, men man dricker ju båda liksom :P

Jag har en kompis från Eskilstuna, hon har sökt jobb i 2 år utan resultat. Jag säger till henne att skaffa jobbi stockholm och pendla, för det är ganska lätt att få ett deltidsjobb här.. heltid är lite tuffare dock men absolut inte omöjligt.

Alla jag känner har jobb nu (:

2008-03-10 @ 17:33:54
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0