Nulägesrapport


Jag skriver här istället för att plugga. Det är så det ser ut i dagsläget, jag är helt slutkörd. Jag vet att jag kan bli mer skoltrött än detta då jag ändå pluggar och kompletterar för att kunna överleva. Men denna kväll finns verkligen inte motivationen där.

Något jag inte berättat i bloggen (för att jag inte varit så personlig på sistone) är att jag levt utan inkomst sedan sista utbetalningen från Gröna Lund kom i oktober. Hur har jag då överlevt? Jag har knappt överlevt. Tackvare att mamma stack in pengar till hyra så har jag kunnat gå klart höstterminen i Malmö. Förutom pengar så har jag haft helt underbara grannar som underhållt mig på hemmaplan, istället för dyra krogar. Vi har festat i huset och lagat mat tillsammans, vissa kvällar blev gratis för mig då de generöst delat med sig av både öl och mat.

Hur kunde då detta ske? Jo jag var väldigt slapp under mitt första år på högskola. Jag var väldigt naiv och blåögd och trodde att man kunde få halva poäng från halvt gjorda arbeten. Det är något jag garvar åt nu, hur dum får man vara? Jag hade alltså för lite poäng för att få CSN detta år. Jag försökte att plugga ikapp de första månaderna denna höst, men det var bara för mycket. Men om jag vetat i augusti hur det hade varit nu så hade jag antingen pluggat 20 timmar per dygn, eller skaffat ett jobb. Just nu ligger jag alltså på botten, mamma hade inga sparpengar kvar och jag har fortfarande ingen inkomst. Hur fan hände detta? Nu sitter jag här i mammas lägenhet i Stockholm och min etta i Malmö är uthyrd. Jag ligger på samhällets botten och lever under existensminimum, kunde man göra det i Sverige? Konstigt.

Jag har lärt mig något för livet och ändå orkar jag inte färdigställa höstterminen, även fast jag bara har några få uppgifter kvar. Jag ser mina vänner (som inte pluggar) resa jorden runt och roa sig. Valde jag fel väg? Vad gör jag nu? Hur kan man tjäna snabba cash?

Jag hade sjukt många planer för denna vår och allt det får jag nu slänga i papperskorgen. Jag tycker både synd om mig samtidigt som jag känner att jag får skylla mig själv. Det är tråkigt ändå hur högskolan kan vara så, att man inte får någon varning när de ser att man halkar efter. Allt ligger på dig och det är läskigt. Vuxenvärlden är läskig.

Nu skissar jag om min framtid. Hur ska jag kunna gå vidare? Jag funderar på att söka jobb i danmark då man tjänar mer. Men är det ännu ett äventyr som kan sluta i katastrof?

Någon där ute som läser detta som har erfarenheter med CSN, snabba cash eller utlandsarbete?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0