Tjockisdebatt


image600

Då tänkte jag slänga mig in i en slags pågående tjockisdebatt, och jag varnar er detta inlägg kommer inte gillas av många men jag bryr mig inte ett dyft. Idag hamnade jag på Tjockisbloggen, jag blev glad till en början men sen började jag se rött. Jag har fortfarande inte efter otaliga timmar kunnat sansa mig för att skriva ett proffsigt inlägg om detta. Kanske ska börja med att säga, att jag strävar efter allas rätt till trygghet och respekt.

Jag tycker alla ska få vara nöjda med sin kropp, helt klart, men om man själv har satt sig i den sitsen då man blivit överviktig, så är det faktiskt inte okej längre. Jag själv är underviktig och har tampats med en sjukdom sen födseln. Detta inlägg är även riktad till de tjejer som svälter sig. Om man äter/svälter sig till döds, så är det inte okej. 34% av min fattiga lön går till personer som inte kunnat hejda sig av det goda av livet. Folk som får gratis insulin, gratis magsäcksoperationer, osv. Kära tjockisbloggare, din kropp, och även min kropp har en socialskyldighet. Vi ska orka leva länge och ta hand om våra äldre generationer. Ni vill att media ska sluta fokusera på er som något dåligt, om jag kunde så skulle jag betala er en resa till USA och så får ni se Sverige om 10 år. Är det så ni vill att vi ska se ut? Om vi inte tar upp debatten så är vi snart där. Sverige är Europas mest McDonald's-tätaste land (2004).

Åter igen, ni får gärna vara stolta över era kroppar, men bli inte för bekväma. För då kryper kilona på. Om ni har tillräckligt med självförtroende att slänga iväg kommentarer på krogen, så är ni nog kapabla att ignorera kvällsposten. Men 10 åriga Kalle som älskar godis över allt annat och äter 2 st 200 grams chokladkakor varje dag för att hans Mamma inte kan visa uppskattning på nått annat sätt, kanske blir påverkade av media och därför avstår en vacker dag.

Jag skulle finna er blogg mycket mer inspirerande om ni slutade klaga på de som har en annan ämnesomsättning. Bara för att jag är en storlek 36 så betyder inte det att du kan hacka på mig. Ni vet mycket väl hur det känns att bli kränkt, varför sänka sig till andras nivå genom att klaga på dem med lyckligt lottade gener?

Jag blir så grymt förbannad när "tjockisar" ska tycka synd om sig själva. Jag tycker inte det är ett dugg synd om er för att ni har råkat hamna i ett fack som socialt inte är OK. Ni (dock inte alla) har haft ett eget val, jag själv är 164 cm och väger just nu 45 kg. Jag tycker inte ett dugg synd om mig för att jag inte vet om jag vill gå upp i vikt eller stanna här. jag tycker inte ett dugg synd om mig om jag valt att gå upp i vikt men det går verkligen inte. Jag tycker inte ett dugg synd om mig om jag dör i förtid bara för att jag just nu bara har råd att leva på ett paket nudlar varje dag. Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte orkar göra lika mycket som alla andra, jag tycker inte synd om mig själv för att jag fryser på vintern. Eller för att jag inte kunde bada mer än 15 min i 20 gradigt vatten på sommaren för att inte frysa ihjäl. Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte tycker all mat är god, och för att jag inte kan gå på restaurant med jobbet utan att bli obekväm med vad som serveras. Jag tycker inte synd om mig själv för att varje middag i min barndom slutade med ett häftigt bråk, jag tycker inte synd om mig själv för att jag fått spendera timmar på sjukhus för att få en diagnos som inte finns. Jag tycker inte synd om mig för att folk ger mig komplimanger som påminner mig om att jag egentligen är för smal. Jag tycker inte synd om mig för att jag inte kan använda tubtoppar för mina bröst inte finns. och så vidare.

Varför klaga på de som råkar vara smala bara för att ni tror att vi ser ner på er? Bara för att en korkad brud gör det i krogkön så betyder det inte att alla á storlek 36 gör det. Skärp er för fan, man klagar på rökare för att de drar på sig sjukhuskostnader för samhället, man klagar på alkoholister och drogmissbrukare. Varför ska man då inte få klaga på de som har ett mat missbruk? Om inget görs, så kommer snart skatten höjas för att täcka sjukhuskostnader, och det vill inte jag.

För att avrunda detta ovanligt långa och flummiga inlägg, så ska jag säga; Du ska behandla folk som du själv vill bli behandlad.

Och till tjockisbloggarna; Fortsätt var stolta, men ge fan i att klaga på dem som har en annan storlek. Ska jag hetsäta för att vara tillräckligt bra för dig kanske? Det är rena rama tjockispropagandan.


Kommentarer
Maria Vuitton

Visst vi bor i ett litet land där folk rör sig ganska lite (jämfört med om man tex bor i storstäder utomlands)och har dessutom lååånga vintrar. Men just därför får man kämpa om man vill hålla vikten, men överdrivet många tjockisar i Sverige tycker OTROLIGT synd om sig själva, som att det vore något att jämföra med problemen i tredje världen typ.. Antingen så sitter man där eller så gör man nånting åt det.

2007-12-04 @ 00:24:06
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se
Fian

Tack för en inspirerande kommentar, jag trodde jag skulle bli ratad. Själv försöker man gå upp i vikt, men mat är dyrt :(

2007-12-04 @ 00:28:25
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
Maria Vuitton

Hehe drick grädde :p

2007-12-04 @ 00:31:47
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se
Fian

Det är inte så gott :D
Men när jag var liten fick jag gammeldags mjölk istället för röd mjölk. Det var gräddklumpar i den, jag spyr av bara tanken :/

2007-12-04 @ 00:42:47
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
Maria Vuitton

Fyyy vad äckligt :D haha din blogg heter ju hollywooddiet, vet du någon bra diet då :D

2007-12-04 @ 00:45:57
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se
Fian

Jag har aldrig bantat, jag har ibland bara låtit bli att äta för jag tycker det är det tråkigaste som finns. Bästa dieten är dock att äta 1000 kalorier om dagen, då får man i sig så mycket man orkar och resten drivs av kroppsfettet. Utan att kroppen sätts i svält.

2007-12-04 @ 00:54:25
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
Anonym

Haha,problemet med att Sverige börjar gå Samma väg som USA beskriver du som "Är det så ni vill att vi ska se ut?". Se ut? ok, jag trodde du talade hälsa etc... 34% av din ynka lön går till människor som inte kunnat hejda sig "av det goda av livet" noll självkontroll, äckligt va?. Tja, Din skolgång har bekostats av skattebetalare, dina tandläkarbesök etc så det är DIN förbaskade skyldighet att ge tillbaks det till samhället. För det är väl ändå "sånt" dina skattepengar går till? Skolmat, lårbenshalsar mm, fetoperationer är nog en försvinnande liten del om du börjar räkna. Du tycker inte ett dugg synd om dig själv om du dör i förtid pga dina 45 kg going down? Ok, men om jag ska följa din argumentation så ÄT FÖR HELVETE MÄNNISKA FÖR JAG TÄNKER INTE BETALA FÖR DIN NÄRINGSDRYCK OCH DYGNET RUNT VÅRDPLATS NÄR DU HAMNAR DÄR! oCH DET DÄR "jAG..jAG..SYND OM...JAG ÄR..JAG" SUCK
Att du räknar upp allting som du inte tycker synd om dig själv för är ganska genomskinligt - Ok, du får lite sympatier då och ok, du e en lite bättre människa som lider utan att klaga:( Stackars dig haha du tycker att man ska behandla andra som du själv vill bli behandlad? Ha jäkligt dåligt samvete när du är där på sjukhuset och "äter upp" mina skattepengar. haha, fattar du "äter upp mina skattepengar" Trots att du väljer ett så pass kontroversiellt ämne så lyckas du få 3/4 av texten att handla om hur bra du är. Jaja, jag bryr mig egentligen inte, jag e inte tjock å tacka gud för det, då vore jag ju än lite sämre människa! Eller... Tyckte faktiskt du var ganska bra förut..Syns på söder

2007-12-04 @ 12:56:45
refia

Jag håller helt med dig Fian, bra skrivet!

2007-12-04 @ 15:25:32
URL: http://refia.blogg.se
Anonym

lol ok vi har fattat att du inte äter. Jätteduktigt är det. Det känns lite som att du vill rättfärdiga undervikt framför övervikt. Undervikt kostar samhället minst lika mycket pengar på grund av att sjuka tjejer får gå i terapi och bli behandlade på rehabiliteringskliniker för att bli friska. om du bara visste hur många som har ätstörning/är underviktiga i sverige! det känns som att texten tappade lite fokus och jag undrar lite vad den handlar om egentligen.

Att ohälsa kostar samhället pengar är ingen nyhet och ingen ohälsa är väl bättre än någon annan?

2007-12-04 @ 21:35:39
Anonym

Jag är tjock. Och jag fryser också jämt. Fast det är mer synd om mig för att jag bor i ett land med 9 månader vinter än för att jag är tjock. Kan inte vi kroniska frysare få övervintringsbidrag från staten så vi kan åka till varmare breddgrader? Och sen kan jag tipsa om halterneck-toppar, dom är som tubtoppar, fast man knyter dom om nacken så de slipper glida ner om man har små bröst.

2007-12-05 @ 18:21:58
m

Du säger att du inte tycker synd om dig själv för att du är underviktig, men ändå drar du upp flera rader om just det? Och vad är det som säger att det inte är minst lika svårt att gå ner i vikt som att gå upp i vikt? Jag gillar att äta, men det hindrar inte mig
att förstå att andra faktiskt kan ha svårt för det. Vi är olika, så är det ju. Jag har läst tjockisbloggen och jag kan inte se någon propaganda mot att det skulle vara fel att vara smal, bara om rätten att få vara som man är, som öveviktig, utan att folk hackar på en. Du förstår inte varför man ska tycka synd om sig, men det är det ju inte heller nån som gör. De är ju nöjda? Det enda de inte är nöjda med, är samhällets syn. Att du blir så provocerad av deras blogg understryker ju bara de fördomarna. Och det är väl därför bloggen finns I guess. För att människor, som du, drar förhastade slutsatser och faktiskt ser ner på andra. För det gör du ju, eller hur?

2007-12-05 @ 19:37:31
Anonym

Fetma är en sjukdom, precis som cancer. Det finns inte en jävel som klagar på äckliga, skalliga, cellgiftsberoende cancerpatienter (??), men feta människor är visst ett problem för samhället. (Det är ju för fan samhällets fel att fetma ens är en sjukdom?)
Cancer kan man bl.a. drabbas av om man röker för mycket. Eller om man har otur. Fetma kan man bl.a. drabbas av om man äter för mycket. Eller om man har otur. Vad är skillnaden? Ett sockerberoende kan uppge minst lika starka begär som ett nikotinberoende.

2007-12-05 @ 22:42:26
lia

förstår varu menar tror ja..tänkt påre länge ja me. brabra

2007-12-06 @ 16:48:27
Anonym

detta bevisar bara att du inte vet någonting om någonting

2007-12-06 @ 19:46:18
Cocco

Att bli frisk från anorexia eller att bli av med sin övervikt är inte lätt, inget av dom. Men med vilja, diciplin och en hel del hjälp (om man är beredd att ta emot den) KAN både benranglet och knubbisen bli av med sina problem.

Ett midjemått på 88cm hos kvinnor = hög risk för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.
Och där är en bra anledning till att försöka få bort sin övervikt (eller sluta äta skitsaker, vare sig man är stor eller liten): att ta bort iaf EN av riskfaktorerna för sjukdomar.

Sen att ni ens klagar över att fetma/anorexia kostar oss friska stackare pengar visar ju bara på vilka härtligt humana medmänniskor ni är ;P

Ciao

2007-12-06 @ 21:01:38
Anna

Haha, som nån annan sa så bra, "Nu räcker det, nu har vi fattat att du inte äter". Vi fattar att du har storlek 36.

2007-12-07 @ 19:05:21
Anna

Att du uppenbarligen verkar seriös med det här inlägget är ju skrämmande. Jag är också smal som du, men jag skulle aldrig dra på mig en sådan jävla attityd. Vad är det du har problem med? Alltså, egentligen? För är det verkligen så att detta kan reta upp dig så mycket?

2007-12-07 @ 19:09:33
Anonym

Cocco, just det KOKOO i tomteskogen, har du hört talas om ironi? Att antyda att anorexia kostar samhället ekonomiska resurser används här som ett retoriskt medel för att få människor att se det absurda i "Fian"-s argumentation...så ;p tillbaks

2007-12-07 @ 19:44:50
elli

visste inte att du va sa jaaaavla ignorant fian. Du har ingen javla aning om hur det ar att ha langsam amnesomsattning, du tjatar om hur det ar att ha for snabb amnesomsattning och att du bara iiinte kan ga e foupp i vikt, aha, men du kan veeerkligen inte tanka dig hur de kan va nar laget ar at det motsatta hallet for en annan person, som har det jaaaavligt svart att behova kampa som fan for att ens ga ner 1 kilo, du klagar over att folk har asikter om att du e for smal och antagligen e anorektiker, ja men vadfaan far dig att tro att du far ha en asikt och anta att overviktiga ater konstant och onyttigt, och inte ror pa sig nar du inte vet ett skit. tanken kan inte falla dig in att dom OCKSA kan ha en |SJUKDOM| som du garna kallar det i ditt fall bara att det ar at andra hallet. speciellt nar din basta kompis ar nagot overviktig, det ar samma sak som att du slanger dessa ord i hennes ansikte. du fortjanar inte hennes vanskap. Fyhelvete vad du borde skammas. ta en nogrann titta pa dig sjalv och inse vilken enorm idiot du verkligen ar.

2007-12-08 @ 19:15:26
Fian

Jag vet inte om det är elli - elli som talar. Men om det är det så kan jag säga, om du tycker Bella är överviktig så är det din ensak. Jag vet vad hon går igenom, både hon och jag vet var vi har varann i det här ämnet.

Jag vet mycket väl att många överviktiga har en sjukdom, och det har jag varit nogrann med att skriva. Men om Sverige kommer vara som USA om 10 år, så är det 90% av de överviktiga som inte har en sjukdom att hänvisa till.

Jag tror heller inte att alla som är 'tjocka' sitter och äter onyttigt varje dag. Varför ska jag gå och fantisera om vad andra äter?

Självklart känner jag för dem som kämpar för att få ner 1 kg. Lika mycket som jag vet hur det är att kämpa att gå upp i vikt. Det är ingen skillnad.

Jag klagar inte över att jag är äckligt smal. Det var det jag pointerade. Därför tycker inte jag att folk ska klaga när de har ett bekymmer de själva dragit sig på.

2007-12-08 @ 21:23:11
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
Anonym

Därför tycker inte jag att folk ska klaga när de har ett bekymmer de själva dragit sig på.

2007-dec-08 @ 21:23

Men jisses.. Gud vad jag väntar på den dagen då din ämnesomsättning inte riktigt gör det den ska.
Den dagen kommer, det kan du ju vara lugn över.
Det är då du kommer att få kämpa livet ur dig för att hålla vikten där den faktiskt låg en gång i tiden i alla fall.
Det finns många som kämpar HÅRT för att gå ner i vikt, lär dig det. Läs på om ämnet.
Eller som jag läst på en mugg en gång, lägg in hjärnan innan du startar käften.

2007-12-10 @ 09:49:14
Fian

FINNS DET NÅGON SOM ENS LÄST VAD JAG SKRIVIT UTAN ATT FATTA VAD JAG MENAR?

JAG SNACKAR INTE OM DEM SOM KÄMPAR MED SIN VIKT. ALL HEDER ÅT DEM. DE JAG SKRIVER OM, ÄR DE SOM SITTER HEMMA OCH SVULLAR I SIG 1 CHIPSPÅSE OM DAGEN. SEN KLAGAR ÖVER ATT DE ÄR TJOCKA. UTAN ATT GÖRA NÅTT ÅT DET.

LÄS INNAN DU KOMMENTERAR GOD DAMNIT.

SEN KOMMER INTE MIN ÄMNESOMSÄTTNING ATT ÄNDRAS. MEN OM DEN GÖR DET SÅ TACKAR JAG GUDARNA. OM JAG NÅGONSIN KÄNNER MIG FÖR RUND. SÅ KOMMER JAG GÖRA NÅTT ÅT DET. UTAN EN SUCK. JAG VILL GÄRNA KUNNA TRÄNA. MEN NU KAN JAG INTE DET. SÅ MIN KROPP ÄR SOM EN ENEGRILÖS SÄCK MED KÖTT OCH BEN.

2007-12-10 @ 13:37:01
URL: http://www,hollywooddiet.blogg.se/
Anonym

SEN KOMMER INTE MIN ÄMNESOMSÄTTNING ATT ÄNDRAS

Hmm... dagens ljusaste kommentar.
Den som lever får se är det enda jag säger.

JAG VILL GÄRNA KUNNA TRÄNA. MEN NU KAN JAG INTE DET. SÅ MIN KROPP ÄR SOM EN ENEGRILÖS SÄCK MED KÖTT OCH BEN.

Kanske är så att din kropp försöker säga dig något?
Wake up!!

"jag tycker inte ett dugg synd om mig om jag valt att gå upp i vikt men det går verkligen inte."

Yeah right, vill du gå upp i vikt är INTE det
ett problem. Från DIN sida sett "går" det inte.
För du vill faktiskt inte innerst inne.

"Jag tycker inte det är ett dugg synd om er för att ni har råkat hamna i ett fack som socialt inte är OK."


Så de som lider av övervikt är inte accepterade
här i världen antar jag?
Allright då har du satt ner foten då.

"Åter igen, ni får gärna vara stolta över era kroppar, men bli inte för bekväma. För då kryper kilona på."

Just precis det du är rädd för själv.
Självbeskrivelse månne?

"Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte tycker all mat är god, och för att jag inte kan gå på restaurant med jobbet utan att bli obekväm med vad som serveras."

I rest my case, "kan inte gå upp i vikt".
Nåja.

2007-12-16 @ 10:15:12
Fian

1. Om du hade läst vad jag skrivit Robban så hade du fattat att jag lider av en sjukdom, så jag vet att min ämnesomsättning inte kommer rubbas med åldern. Dessutom så kan inte du ändra min inställning med den kommentaren. Jag om någon vet att inställning gör skillnad på utfall.

2. Vafan ska jag vakna upp ifrån hade du tänkt? Jag är så vaken jag kan bli LÄS TEXTEN INNAN DU KOMMENTERARRRRRRRRRRRRR

3. EHHH JAG VILL GÅ UPP I VIKT DIN ÄCKLIGA JÄVEL. Jag ska börja äta kosttillskot, proteinpulver och lägga ner alla de pengar jag har på mat framöver. Du har ingen jävla aning.

4. Det var dem i tjockisbloggen som påstod att det inte var socialtOK.. såatte... som sagt L Ä S

5. Känner du mig eller? Om du gjorde det, så bra som mina kompisar. Så hade du märkt att jag är den person som inte bryr mig ett skvatt om hur jag ser ut. Jag har aldrig yttrat mig ett ord om att jag är för tjock eller för smal. För någon tidigare. Nu råkade jag erkänna att jag lider av en obotlig psykisk ätstörning sedan födseln. Och det var ett stort misstag av mig. Ätstörningen sätter sig i mina matvanor, INTE i min kroppsfixering. Jag tivs bättre med mig själv när jag väger närmare 60, istället för 45.

2007-12-18 @ 02:18:24
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se
malin

varfrör håller ni på o hackar på de som är överviktiga? Ja är svårt rörelsehindrad pga min övervikt sen många år o så men bara för de ska de inte va ok att hacka på mej. Ja har ett fel på min ämnesomsättning o på mitt mättndascentrum de är därför ja blitt så här.

2007-12-25 @ 16:04:46
Fian

Läs: Ni (dock inte alla) har haft ett eget val

2008-01-11 @ 07:11:03
URL: http://www.hollywooddiet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0