Bästa Formen


image100

Kollade på sista avsnittet av Bästa Formen ikväll, en serie på SVT 2 som jag brukade följa mycket förut, men inte så mycket denna höst. Deras vinjett är ju så underbar, jag var tvungen att köpa hennes skiva. Sångaren heter Doris Svensson och låten "Did You Give the World Some Love Today, Baby". Skivan som spåret finns på har samma namn och släpptes 1970. Jag har desperat försökt leta upp ett inköpsställe som har den skivan åt er. Men jag tycks inte hitta den någonstans. Jag köpte den på Ginza för 49 kr, jag antar att jag får vara Lucky :D

För att komma till skott! Programmet handlade om arkitektur, ett ämne jag brukar tycka är både intressant och kul. Men efter att luffat runt över hela Europa i en buss hela två gånger. Då har man sett mycket sjuk arkitektur. Ett exempel på min rädsla för nya former är sk. "Osten" på bilden ovan. Den planeras byggas i Helsingborg, det är Anders Wilhelmson. Vad tycker ni om såna byggnader? Är det intressant ur miljösynpunkt? Vad är viktigast utseende kontra miljö?

För att göra en snygg övergång var det gäller arkitetur och miljö, så handlade till största delen av Bästa Formen om Kirunas stadsförflyttning. Jag är inte så insatt i frågan men tycker att det låter helt absurd. De planerar till och med att bygga ett hotell på toppen av ett berg. Som består tillmestadel av glas, hur mycket energi kommer det inte gå åt att värma upp det?

Kiruna tror att deras stad kommer bli lite av en turistfluga, åter igen är jag inte insatt. De vill tillexempel börja skicka ut rymdresor redan 2011. Då kan man fråga sig, om Al Gore har rätt var det gäller klimatet. Då kommer golfströmmen stanna innan 2050 (då nya Kiruna förhoppningsvis är färdigbyggd). Då kommer tyvärr en ny istid. Då kan man säga byebye Kiruna. Det man ska fråga sig, är det verkligen värt att skicka upp feta jävla miljonärer i rymden???

Jag brukar inte vilja diskutera politik, men jag behövde bara fläkta mina tankar någonstans, det här kommer påverka hela Sverige!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0