Climate Change Conference 2009


 

Det här är öppningsfilmen som alla politiker på plats fick se innan de började diskussionerna. En rätt kass film enligt mig, då det handlar inte om en mardröm som inte existerar. Klimatet handlar om en mardröm som pågår just nu, och har gjort ett bra tag. Jag har en bättre film att föreslå, dock är den lite längre än 4 minuter, men alla borde se den. De borde ha visat denna innan mötet, de borde visa den i alla skolor. Jag hoppas att du som läsare av min blogg orkar avvara lite mer än en timme av ditt liv för att se den här filmen HOME. Den är vacker och intressant och jag hoppas den inspirerar, men framförallt informerar.

 

Och ni som inte tror att ni kan påverka, alla kan. Bara er inställning kan påverka, en extra tanke påverkar, om du kan påverka en granne så påverkar du. Det handlar inte enbart om att vi ska snåla på el och panta burkar och åka buss istället för bil. Det handlar om att vi är villiga att göra en förbättring. Alla måste suga åt sig mer fakta, rösta på rätt politiker och påverka de stora multiföretagen som inte ställer upp för vår planet.

 

Vi är inte säkra på att vi kan leva normalt i Sverige om 40 år, om människans våldtäkt av planeten fortskrider som det gör nu. Det är en generation, skall dina och mina barn påverkas för något vi och våra föräldrar gör? Barnbarn? Är du för ung för att rösta nu, så påverka dina föräldrar, gör dem medvetna om att du inte accepterar att dom förstör för din framtid.

 

Sen det här med Climategate är ju bara bullshit. Jag bryr mig inte om ifall forskare manipulerat testresultat. För hey, alla de där testerna är ju ändå så osäkra. Det var ingen forskare för 10 år sedan som ens kunde föreställa sig att så många glaciärer som nu har försvunnit, verkligen skulle försvinna. Så ingen av oss kan veta vad som händer inom de närmsta åren. Alla som tror att klimatkrisen är en bluff äcklar mig. Vi ungdomar i Sverige har redan känt av effekten av växthuseffekten. Minns ni vintrarna när man var liten? Marken var ju snötäckt i veckor! Temperaturen på jorden har slagit rekord 15 år i rad. Tsunamin, Katrina och andra miljökatastrofer som drabbat västvärlden är exempel på händelser som inte skulle ägt rum om vi inte hade exploaterat alla naturtillgångar som vi gjort.

 

Om det nu, mot förmodan, skulle vara en bluff. Varför skulle det då vara så fel att ta det säkra före det osäkra och vidta de åtgärder vi alla måste göra? Det finns massor med bra exempel på vad det bidrar till att göra sitt land mer miljövänligt, ett exempel är att miljöforskning och upprustandet av förnyelsebar energi genererar jobb. Vilka förlorar på det? Jo, oljeföretagen. Vem var det som drog upp Climategate på COP15? Jo, Saudiarabien. För er som inte vet så är dem en av världens största oljeexportörer med 25% av all världens oljetillgångar.

 

De i Sverige som yttrar sig om att klimatkrisen är en bluff gör mig förbryllad, smaksen och arg. För mig är det helt logiskt allting, och att folk är blinda och inte ser verkligheten utan bara stirrar ner i sina papper, yttrar sig om siffror hit och dit och inte ser verkligheten vad som verkligen händer? Ja... Vad ska man säga om dem? Mina ord är tomma, de äcklar mig bortom existens.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0